Onlangs was ik in gesprek met een studiebegeleider en één van mijn coachees. Benjamin (19) is een intelligente jongen. Hij is opgegroeid op Corsica, zijn vader een Fransman en moeder een Nederlandse. Op Corsica ging hij naar een internationale school waar hij Engels sprak. (Naam en eiland zijn gefingeerd)
Benjamin is in september begonnen met een technische studie aan een hogeschool. En aangezien het schoolsysteem én het studeren nieuw is, én dat hij mogelijk ook wat hindernissen gaat ondervinden vanuit zijn autisme, heb ik de rol van externe studiebegeleider gekregen. Een soort studiebuddy dus.
Maar hij is in the lead. Mijn rol is die van vragen steller, luisteraar en ik confronteer waar nodig.
Het gesprek
Afijn, we waren onlangs dus in gesprek met zijn studiebegeleider van school. Zijn mentor zeg maar.
Zo maak ik kennis met een prettige jonge vrouw. Ze is werktuigbouwkundige en docent wiskunde. Ze kent Benjamin ondertussen al een beetje en is erg positief over hem.
Ze geeft aan het prettig te vinden om kennis met mij te maken en vertelt dat zij niet zo heel veel weet over autisme. En ik merk dat dit klopt. Ze praat vlot, soms wat snel en ze stelt meerdere vragen in één zin. Beide niet super handig en ik blijf dan ook goed opletten of Benjamin aangehaakt blijft.
Spreekwoorden
En dan de spreekwoorden die ze gebruikt. We hebben elkaar drie kwartier gesproken en ik heb er slechts een paar onthouden.
- Kop in het zand steken
- Iets met iets een korreltje zout nemen
Maar de mooiste is deze:
- Iets in de grondverf steken
En daarmee bedoelde ze: een begin maken
Stel je eens voor: iemand die wel Nederlands spreekt maar niet met die taal is opgegroeid én hij heeft een autistisch brein. Een brein dat taal mogelijk letterlijk neemt.
Zou hij weten wat ‘grondverf’ is?
Zou hij weten dat deze ‘grond’ niets met ‘aarde’ te maken heeft?
Maak communiceren niet moeilijker dan het al is
Niet iedereen met autisme neemt taal letterlijk. Er zijn genoeg mensen met autisme die prima kunnen omgaan met gezegdes en spreekwoorden. Maar het is wel belangrijk om dat eerst na te gaan. Om misverstanden te voorkomen bijvoorbeeld, maar ook om het de ander niet moeilijker te maken dan nodig. Communicatie is al moeilijk genoeg.
Waar je in ieder geval wél vanuit kan gaan, is dat Benjamins’ brein moet verwerken wat er gezegd wordt en dat dit wat meer tijd kost. Benjamin werd gedurende het gesprek stiller en stiller. De docent merkt dit ook en ik zie haar op haar horloge kijken. Haar tijd dringt.
In zo’n situatie trek ik de regie over het gesprek naar me toe. Ik benoem wat er gebeurt en stel voor dat de docent naar haar volgende afspraak gaat en dat Benjamin en ik nog even napraten. De docent kijkt opgelucht en Benjamin knikt.
De tijd tikt door
Na een gesprek van drie kwartier neemt de docent afscheid en blijven Benjamin en ik achter. We overwegen of hij deze periode alle examens gaat maken of dat hij één of meerdere examens meeneemt naar het volgende semester. De docent had dit al voorgesteld en we nemen dit nog eens door.
We pakken zijn agenda er nog een keer bij en bekijken de komende twee weken nog eens.
Hij zwijgt
En ik dus ook
De tijd tikt rustig door
Ik gok dat zijn gedachten aan het malen zijn en stel hem de vraag: wat gebeurt er in je hoofd? Ik hoop dat ik kan helpen ordenen en verduidelijken maar heb verkeerd gegokt. Ondanks mijn vraag blijft hij zwijgen.
Oké, zippit Joyce! Laat hem denken!
Weer tikt de tijd door. Ik vermoed dat ik nog eens ruim anderhalve minuut heb zitten kijken hoe hij aan het denken was.
Dan komt hij ineens met de oplossing. En met heldere stem vertelt hij hoe hij het gaat aanpakken. Zie je wel! Hij komt er wel uit.
Het autistische brein? I Love it!
De clou
Clou van dit verhaal? Om iemand met autisme te begeleiden, is het van essentieel belang dat je de persoon leert kennen en dat je te weten komt hoe je het beste kunt aansluiten bij die persoon. En dat vraagt tijd en aandacht.
Het is daarom dat de studiekeuze trajecten die ik met mijn coachees doorloop, altijd wat meer tijd kosten. Waar mijn collega studiekeuze coaches 3 gesprekken inzetten om tot een studiekeuze top 3 te komen, zet ik daarvoor 5 gesprekken in. Naast het kosteloze kennismakingsgesprek natuurlijk.
Kennismaken? Stuur dan een berichtje via dit contactformulier op de JHob website